سونوگرافی اندومتریوز چیست؟ علائم و درمان آن

سونوگرافی اندومتریوز چیست؟ علائم و درمان آن

سونوگرافی اندومتریوز چیست؟ چه زمانی انجام آن ضروری است ؟  چه کاربردی دارد ؟ شرایطی که باید پیش از انجام آن رعایت کرد چیست ؟ چقدر زمان می برد ؟ وجه تمایز یک کلینیک خوب برای انجام آن با یک مرکز درمانی معمولی در چیست ؟ و … اگر شما هم توسط پزشک معالج به انجام این سونوگرافی توصیه شده اید و سوالاتی از این دست ذهن شما را به خود مشغول کرده است ، بهتر است این نوید را به شما بدهیم که جای هیچ نگرانی نیست زیرا ما در این مقاله سعی نموده ایم تا به این سوالات شما پاسخ دهیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

سونوگرافی تخصصی آندومتریوز و علائم این بیماری چیست؟

سونوگرافی تخصصی آندومتریوز یک روش تشخیصی است که به منظور بررسی احتمال رشد سلول‌های آندومتر در خارج از رحم و در ناحیه لگن انجام می‌شود. آندومتر همان لایه لزجی است که سطح داخلی رحم را می‌پوشاند و می‌تواند تحت تأثیر هورمون‌های استروژن قرار گرفته و ضخیم شود. همچنین تحت تأثیر هورمون‌های پروژسترون هم تعداد غدد ترشح مخاط آن بیشتر شده و شروع به رشد می‌کنند.

این بیماری با علائمی همچون درد در طول دوران قاعدگی، ناباروری و دردهای شدید در ناحیه لگن همراه است. به غیر از طحال، سلول‌های آندومتر می‌توانند در سایر بافت‌های این ناحیه شروع به رشد کنند. این بافت‌ها در دوران قاعدگی شروع به خونریزی می‌کنند و درد بسیاری را به وجود می‌آورند. نهایتاً موجب تحریک بافت‌های دیگر و ایجاد زخم و چسبندگی می‌شوند. این بیماری می‌تواند لگن، رحم، تخمدان‌ها و حتی روده‌ها را درگیر کند. با ما در ادامه مقاله سونوگرافی اندومتریوز چیست همراه باشید.

نحوه‌ی انجام سونوگرافی آندومتریوز

سونوگرافی تخصصی آندومتریوز به سه طریق شکمی، ترانس واژینال و سونوگرافی ترانس رکتال برای دختران (پیش از ازدواج) انجام می‌شود. انجام این سونوگرافی نیازمند تبحر بالایی است. در صورتی که در انجام آن مهارت کافی وجود نداشته باشد ممکن است منجر به عدم تشخیص نازایی یا سرطان تخمدان‌ها در فرد بیمار شود.

ضرورت انجام سونوگرافی

این سونوگرافی به منظور بررسی احتمال ابتلا به آندومتریوز توسط پزشک متخصص تجویز و انجام می‌شود. این سونوگرافی معمولاً به بیمارانی که با شکایت از علائم زیر به پزشک مراجعه می‌کنند توصیه می‌شود:

  1. ناباروری بعد از ازدواج
  2. مسدود شدن راه خروج خون قاعدگی از رحم
  3. سابقه خانوادگی ابتلا به آندومتریوز
  4. سابقه عفونت لگنی و اختلالات رحمی

از جمله عواملی که باعث رشد سلول‌های آندومتر رحمی در جای دیگری از بدن می‎شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رشد سلول‌های جنینی
  2. انتقال سلول‌های آندومتر توسط عروق خونی و یا مایع لنف
  3. قاعدگی عقب گرد به حفره‌های لگنی
  4. اتصال سلول‌های آندومتر به زخم‌های داخلی محل جراحی
  5. اختلال در سیستم ایمنی

سونوگرافی اندومتریوز چیست

مطالب مرتبط با مقاله سونوگرافی اندومتریوز چیست؟ علائم و درمان آن :

  1. بهترین سونوگرافی اندومتریوز در تهران
  2. سونوگرافی شریان رحمی در تهران
  3. سونوگرافی رحم و ضمائم در تهران
  4. تشخیص عفونت رحم با سونوگرافی رحم
  5. در سونوگرافی رحم چه چیزهایی مشخص میشود
  6. سونوگرافی کلر داپلر رحم و تخمدان
  7. چسبندگی رحم (سندرم آشرمن) چیست
  8. پولیپ رحم چیست و چگونه درمان میشود؟

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک :

کلینیک تابناک بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شهر تهران در زمینه انجام آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد. کلیه تصویربرداری ها پزشکی مراجعه کنندگان گرامی در این مجموعه با دستگاه های پیشرفته و مدرن که کیفیت آنها به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرد، زیر نظر پزشک متخصص و فوق تخصص صورت می پذیرد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز با اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای پایه و تکمیلی طرف قرارداد می باشد. بنابراین خیال شما عزیزان می تواند بایت تعرفه های اخذ شده و کیفیت نتایج آزمایشات و تصویربرداری ها صورت پذیرفته در این کلینیک، تا حدود بسیار زیادی راحت باشد. از این که تا اینجا با مطالعه مقاله سونوگرافی اندومتریوز چیست؟ علائم و درمان آن ما را دنبال نمودید از شما بی نهایت سپاسگزاریم. در ادامه نیز با ما همراه باشید.

معرفی برخی از خدمات کلینیک تابناک :

مرکز تصویربرداری پزشکی فوق پیشرفته تابناک آمادگی دارد تا انواع خدمات رادیولوژی و سونوگرافی مرتبط با آزمایشات دوران بارداری مشتمل بر کلیه سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی دوران بارداری، تعیین NT ، NB و آنومالی اسکن، تعیین جنسیت با دقت بالای ۹۰ درصد، مانیتورینگ NST ،غربالگری اول و دوم جنین، ماموگرافی و نمونه برداری و بیوپسی از سینه و پستان، سنجش تراکم استخوان و تعیین ریسک شکستگی استخوان، کلیه تصویربرداری های مرتبط با آزمایشات تیروئید (تشخیص، نمونه برداری، سونوگرافی داپلر و معمولی)، اکوکاردیوگرافی قلب جنین، تصویربرداری از ستون فقرات، رادیوگرافی OPG، عکس دندان و … را بالاترین سطح از کیفیت خدمات به شما مراجعه کنندگان گرامی ارائه نماید.

سلب مسئولیت از مقاله سونوگرافی اندومتریوز چیست؟ علائم و درمان آن :

در تولید محتوا این مقاله حداکثر تلاش و دقت صورت پذیرفته تا اطلاعات صحیح و قابل استناد به منظور رفع دغدغه های ذهنی و کسب اطلاعات بیشتر خدمت شما مخاطبان گرامی ارائه شود. با این وجود ممکن است برداشت اشتباه شما از یکی از جملات یا پاراگراف های این متن موجب آسیب های روحی و جسمی به شما شود.

لذا پیشنهاد می شود صرف مطالعه این مقاله یا هر نوشته دیگر پزشکی در فضای مجازی ملاک تصمیم گیری و اقدام شما قرار نگیرد و در مواردی که امکان تشخیص درست را ندارید از مشاوره های یک پزشک متخصص بهره بگیرید. همچنین شما می توانید درباره مسائل مورد ابهام مطرح گشته در این مقاله، نظرات و سوالات خودتان را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید تا در صورت امکان یکی از پزشکان کلینیک پاسخگو شما باشند.

راه های ارتباط و تماس با کلینیک تابناک :

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک در ایران ، تهران ، بلوار کشاورز ، نرسیده به میدان ولیعصر ، ابتدای خیابان برادران مظفر ، پلاک 143 واقع شده است. این مرکز در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 20 شب و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر آماده خدمات رسانی به شما مراجعه کنندگان گرامی برای انجام انواع آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی امکان خدمات رسانی به شما سروران گرامی را دارا نمی باشد و برای اطمینان خاطر از زمان های آزاد برای انجام آزمایشات و تصویربرداری هایتان، رزرو وقت و همچنین برقراری ارتباط تلفنی با پزشکان کلنیک به منظور پرسش سوالاتتان درباره ابهامات موجود در متن مقاله سونوگرافی اندومتریوز چیست؟ علائم و درمان آن می توانید در تمام ایام هفته با شماره های 88800404-021 و 88891112-021 بخش پذیرش کلینیک تابناک تماس حاصل نمایید.

6 دیدگاه ها

  • زهرا, 25 مهر, 1401 @ 7:07 ق.ظ پاسخ

    این چه چرندیه که به خاطر اینکه یه مرکز سونوگرافی دارین نوشتید؟؟؟؟؟؟؟؟
    سونوگرافی اشتباه باعث سرطان و نازایی میشه؟؟؟؟؟؟ میدونید کلی آدم نگران این مطلبو میخونن؟؟؟؟؟
    امیدوارم کسایی که برای منافعشون مردمو نگران می کنن و چرند تحویل مردم میدن و خاص کسی که این مطلبو گذاشته برای جذب مشتری، به همین دو تا بیماری مبتلا بشه تا دردشو با پوست و خونش تحمل کنه

    • کلینیک تابناک, 6 آذر, 1401 @ 8:59 ق.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز
      توصیه می کنم محتواها را با دقت بیشتری مطالعه بفرمایید تا دچار سوتفاهم نشید. زیرا در محتوای فوق هیچ اشاره ای به ابتلا به این بیماری ها نشده بلکه به این نکته پرداخته شده که موجب عدم تشخیص نازایی و یا سرطان خواهد شد. که این عدم تشخیص مسلما موجب رشد بیماری در بدن خواهد شد و سونوگرافی صرفا یک روش تشخیص بیماری با کمترین احتمال آسیب به آن می باشد.
      البته بد نیست با توجه به ادبیاتی که در این نظر از آن استفاده کردید برای آرامش هر چه بیشتر اعصاب و روانتان به یک روانشناس نیز مراجعه داشته باشید.
      شاد، سلامت و موفق باشید.

  • سارا, 12 آذر, 1401 @ 9:36 ب.ظ پاسخ

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم در سونوگرافی ترانس واژینال و ترانس رکتال توضیحات یکی هست یا متفاوته منظورم نوع و اندازه کیست در تخمدان و مشخصات رحم هست چون من به علت یه سری مسائل نمیخوام کسی بدونه سونوگرافی واژینال انجام دادم اگه میشه لطفا جواب بنده رو بدین ممنون میشم

    • کلینیک تابناک, 16 آذر, 1401 @ 2:49 ب.ظ پاسخ

      سلام سارا عزیز
      لطفا در طی زمان اداری با پذیرش کلینیک تماس بگیرید تا هماهنگی های لازم جهت مشاوره تلفنی با پزشکان مجموعه انجام شود.
      شاد، موفق و سلامت باشید

  • یاسی, 29 بهمن, 1402 @ 8:01 ق.ظ پاسخ

    سونوی رکتال برای اندومتریوز همه کیست اندومتریوما و ضایعات هرجا ایحاد شده باشه مثلا روده کلیه و… مشخص میکنه یا باید ام ار ای هم بریم؟

    • کلینیک تابناک, 29 بهمن, 1402 @ 4:13 ب.ظ پاسخ

      سلام
      لطفا جهت مشاوره با پزشکان کلینیک با بخش پذیرش تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *