احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی

احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی

احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی بارداری بیشتر از سایر تصویربرداری ها می باشد. تمامی پزشکان سونوگرافی را یک روش بی خطر و رایج در تصویربرداری می دانند. اما بهتر است بدانید که این تصویربرداری نیز نمی تواند روش تشخیصی صد درصدی باشد. به همین دلیل معمولا برای تشخیص بسیاری از مشکلات، در کنار سونوگرافی از روش های تکمیلی دیگری مانند آزمایش خون نیز استفاده می نمایند. اما در دوران بارداری این روش یکی از معمول ترین و پرکاربردترین روش های مراقبتی می باشد. که به کمک آن روند تشکیل کیسه بارداری، رشد جنین و وضعیت آن را مورد ارزیابی قرار می دهند. به همین دلیل ممکن است احتمال اشتباه آن در طول بارداری بیشتر باشد.

احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی بارداری

یکی از شایع ترین اشتباهات سونوگرافی در طول بارداری، تشخیص جنسیت جنین است. البته احتمال اشتباه این روش برای تعیین جنسیت تنها 2 درصد است. به همین دلیل می توان آن را بهترین و مناسب ترین روش برای تعیین جنسیت جنین دانست. از طرفی میزان احتمال این اشتباه به عوامل مختلفی بستگی دارد. ابتدایی ترین آن ها زمان سونوگرافی می باشد. بهترین زمان برای تعیین جنسیت جنین توسط سونوگرافی پس از هفته دوازدهم است. با این وجود در صورتی که مشکل دستگاه تناسلی در پسران وجود داشته باشد، ممکن است سونوگرافی اشتباه تشخیص دهد. به همین دلیل دقیق ترین زمان تعیین جنسیت جنین هفته بیستم بارداری است.

دومین عامل موقعیت قرارگیری جنین است. ممکن است جنین به گونه ای قرار گرفته باشد که جنسیت آن قابل رویت نباشد. که همین موضوع موجب می شود امکان تعیین جنسیت وجود نداشته باشد. همچنین در بارداری های چند قلویی نیز ممکن است به دلیل وجود دو جنین در رحم احتمال اشتباه در تعیین جنسیت آن ها افزایش یابد. از طرفی اگر مادر دچار اضافه وزن شدید باشد، ممکن است تشخیص جنسیت جنین سخت تر شود. بنابراین تعیین جنسیت جنین در مادران لاغر دقیق تر می باشد.

احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی

مطالب مرتبط با مقاله احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی :

  1. سونوگرافی کبد و هپاتیت در تهران
  2. سونوگرافی شریان رحمی در تهران
  3. سونوگرافی رحم و ضمائم در تهران
  4. سونوگرافی نسج نرم گردن در تهران
  5. سونوگرافی آنومالی و تعیین جنسیت
  6. سونوگرافی کبد و کیسه صفرا در تهران
  7. سونوگرافی بیضه و پروستات در تهران
  8. سونوگرافی اسکروتال و نسج نرم در تهران
  9. سونوگرافی شکم و دستگاه گوارش در تهران

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک :

کلینیک تابناک بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شهر تهران در زمینه انجام آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد. کلیه تصویربرداری ها پزشکی مراجعه کنندگان گرامی در این مجموعه با دستگاه های پیشرفته و مدرن که کیفیت آنها به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرد، زیر نظر پزشک متخصص و فوق تخصص صورت می پذیرد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز با اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای پایه و تکمیلی طرف قرارداد می باشد. بنابراین خیال شما عزیزان می تواند بایت تعرفه های اخذ شده و کیفیت نتایج آزمایشات و تصویربرداری ها صورت پذیرفته در این کلینیک، تا حدود بسیار زیادی راحت باشد. از این که تا اینجا با مطالعه مقاله احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی ما را دنبال نمودید از شما بی نهایت سپاسگزاریم. در ادامه نیز با ما همراه باشید.

معرفی برخی از خدمات کلینیک تابناک :

مرکز تصویربرداری پزشکی فوق پیشرفته تابناک آمادگی دارد تا انواع خدمات رادیولوژی و سونوگرافی مرتبط با آزمایشات دوران بارداری مشتمل بر کلیه سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی دوران بارداری، تعیین NT ، NB و آنومالی اسکن، تعیین جنسیت با دقت بالای ۹۰ درصد، مانیتورینگ NST ،غربالگری اول و دوم جنین، ماموگرافی و نمونه برداری و بیوپسی از سینه و پستان، سنجش تراکم استخوان و تعیین ریسک شکستگی استخوان، کلیه تصویربرداری های مرتبط با آزمایشات تیروئید (تشخیص، نمونه برداری، سونوگرافی داپلر و معمولی)، اکوکاردیوگرافی قلب جنین، تصویربرداری از ستون فقرات، رادیوگرافی OPG، عکس دندان و … را بالاترین سطح از کیفیت خدمات به شما مراجعه کنندگان گرامی ارائه نماید.

سلب مسئولیت از مقاله احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی :

در تولید محتوا این مقاله حداکثر تلاش و دقت صورت پذیرفته تا اطلاعات صحیح و قابل استناد به منظور رفع دغدغه های ذهنی و کسب اطلاعات بیشتر خدمت شما مخاطبان گرامی ارائه شود. با این وجود ممکن است برداشت اشتباه شما از یکی از جملات یا پاراگراف های این متن موجب آسیب های روحی و جسمی به شما شود.

لذا پیشنهاد می شود صرف مطالعه این مقاله یا هر نوشته دیگر پزشکی در فضای مجازی ملاک تصمیم گیری و اقدام شما قرار نگیرد و در مواردی که امکان تشخیص درست را ندارید از مشاوره های یک پزشک متخصص بهره بگیرید. همچنین شما می توانید درباره مسائل مورد ابهام مطرح گشته در این مقاله، نظرات و سوالات خودتان را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید تا در صورت امکان یکی از پزشکان کلینیک پاسخگو شما باشند.

راه های ارتباط و تماس با کلینیک تابناک :

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک در ایران ، تهران ، بلوار کشاورز ، نرسیده به میدان ولیعصر ، ابتدای خیابان برادران مظفر ، پلاک 143 واقع شده است. این مرکز در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 20 شب و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر آماده خدمات رسانی به شما مراجعه کنندگان گرامی برای انجام انواع آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی امکان خدمات رسانی به شما سروران گرامی را دارا نمی باشد و برای اطمینان خاطر از زمان های آزاد برای انجام آزمایشات و تصویربرداری هایتان، رزرو وقت و همچنین برقراری ارتباط تلفنی با پزشکان کلنیک به منظور پرسش سوالاتتان درباره ابهامات موجود در متن مقاله احتمال تشخیص اشتباه در سونوگرافی می توانید در تمام ایام هفته با شماره های 88800404-021 و 88891112-021 بخش پذیرش کلینیک تابناک تماس حاصل نمایید.

8 دیدگاه ها

  • بهرامی, 21 دی, 1401 @ 3:09 ب.ظ پاسخ

    عرض سلام خدمت شما؛
    سوال: میزان خطا در تعیین حنسیت در هفته ۱۸ ( آنومالی) چند در صد می باشد؟
    متشکرم
    علت بیان جنسیت برای دختر چه چیزهایی می تواند باشد.
    آیا احتمال دارد پسر را دختر اعلام نمایند؟

    • کلینیک تابناک, 11 مرداد, 1402 @ 4:25 ق.ظ پاسخ

      سلام
      لطفا جهت مشاوره با پزشکان کلینیک با بخش پذیرش تماس بگیرید.

  • نسیم, 1 اسفند, 1401 @ 9:22 ق.ظ پاسخ

    سلام من الان ۲۴ هفته حامله هستم و تا الان تشخیص درست در مورد جنسیت ندادن و سومین بارداری هست و کلا وضعیتم با دو بارداری قبلیم فرق داره اضافه وزن از قبل هم داشتم و الان گیج شدم و دیروز در سونو معمولی اولش گفت احتمالا پسره و بعدا گفت احتمالا دختر هست

    • کلینیک تابناک, 11 مرداد, 1402 @ 4:24 ق.ظ پاسخ

      سلام نسیم عزیز
      لطفا جهت مشاوره با پزشکان کلینیک با بخش پذیرش تماس بگیرید.

  • سانازحمیدی, 8 فروردین, 1402 @ 12:28 ب.ظ پاسخ

    سلام من 15هفته باردار هستم و امروز برای امینوسنتز رفته بودم که قبلش دکتر سونو کرد و گفت جنین دختر هست میخاستم بدونم ایا دراین زمان امکان تشخیص اشتباه وجود دارد.؟ اخه ازعلائم بارداری و مثلا زیبا شدن قیافم خیلی ها میگفتن پسره اگه امکان اشتباه هست میخاستم بدونم بهترین زمان برای سونو تشخیص دوباره کی هست

    • کلینیک تابناک, 11 مرداد, 1402 @ 4:20 ق.ظ پاسخ

      سلام ساناز عزیز
      جهت مشاوره با پزشکان کلینیک لطفا با بخش پذیرش تماس بگیرید.

  • مریم, 21 شهریور, 1402 @ 5:57 ب.ظ پاسخ

    سلام وقتتون بخیر من در ۶ هفته و ۵ روز سونو دادم ضربان قلب جنین ۱۱۵ بود. لکه بینی خفیف داشتم و تو سونو تشخیص هموراژی دادن، پزشک ازمایش بتا و سونو مجدد تجویز کردن و روزی دو تا امپول پروژسترون ۵۰ میزنم. ۷ هفته و ۳ روز بتا دادم ۲۲۹۶۸ شد و در ۸ هفته و ۲ روز مجدد تو همون مرکز سونو دادم متاسفانه تو سونو گفتن جنین قلب نداره و قلب مشاهده نمیشه و ۶ هفته و ۴ روزه، سوالم اینه که دلیل این تناقض بین سونو و آزمایش چیه؟ و آیا ممکنه سونو اشتباه تشخیص داده باشه؟ چطور میشه که در سونو اول ضربان شنیده بشه و تو سونو دوم بگن قلب نداره

    • کلینیک تابناک, 23 شهریور, 1402 @ 10:36 ق.ظ پاسخ

      سلام
      لطفا جهت مشاوره با پزشکان کلینیک با بخش پذیرش تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *