انحراف و کجی زانو علائم و درمان

انحراف و کجی زانو علائم و درمان

انحراف و کجی زانو نوعی ناهماهنگی در راستای طبیعی زانوها و مچ پاها است ، که در آن زانوها به هم نزدیک تر می شوند ومچ پاها از هم فاصله می گیرند. معمولا زانوی انسان بالغ حدود ۲تا ۶ درجه به سمت داخل انحراف دارد. افزایش انحراف زانو بیش از ۶ درجه انحراف زانو یا انحراف مفصل زانو ( ژنوواروس ، ژنووالگوم) نامیده می شود.

این بیماری یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. در این مقاله از سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک قصد داریم تا به علائم و نشانه ها ، انواع ، علت وقوع ، عوارض و مشکلات و راه های درمان این بیماری بپردازیم تا گام موثری در راستای کاهش وقوع آن و درمان شما بازدیدکنندگان گرامی که به آن مبتلا گشته اید برداریم.

انواع انحراف زانو یا انحراف مفصل زانو ( ژنوواروس ، ژنووالگوم ) کدام است ؟

انحراف زانو به طرف داخل : والگوس (valgus) می نامند.

انحراف زانو به طرف خارج : واروس (varus) می نامند.

 انحراف زانو به سمت عقب : رکورواتوم (recurvatum) یا هیپراکستنشن(Hyperextension) می نامند.

علائم و نشانه های انحراف و کجی زانو چیست ؟

  1. درد پشت ساق و جلوی ران
  2. سائیدگی بیش از حد کناره داخلی کفش
  3. بروز عوارض ثانویه، مانند عارضه کف پای صاف
  4. سائیده شدن زانو ها به یکدیگر به هنگام راه رفتن

انحراف و کجی زانو به چه علت رخ می دهد؟

این بیماری معمولا به علت کمبود کلسیم ، بیماری بلانت ، تغذیه نامناسب  ، طرز نشستن ناصحیح ، به دلیل پوکی استخوان ، وارد شدن ضربه شدید به زانو، اختلال رشد یا اپی فیزیال دیسپلازیا، انحراف قسمت بالایی استخوان تیبیا، ناهنجاری استخوان مانند نرمی استخوان، عدم یکنواختی صفحات رشد تحتانی ران، بد جوش خوردن شکستگی های اطراف مفصل زانو، نرسیدن نور آفتاب به پوست سطح بدن و کمبود ویتامین دی، بیماری های نادر مثل دیسپلازی های استخوانی و استئوژنزامپرفکتا، آسیب های صفحه رشد قسمت پایینی استخوان ران در اثر تروما، شکستگی و عفونت ها و … رخ می دهد.

راه تشخیص و درمان انحراف و کجی زانو چیست ؟

پزشکان از طریق معاینه تقارن زانو، بررسی تراز بودن ساق پا، مفصل رانو کف پاها انحراف زانو را تشخیص می‌دهند. کجی زانو می‌تواند باعث درد خفیف یا یک خطر جدی برای سلامتی منجر شود که راه‌های درمانی متفاوتی چون فیزیوتراپی و جراحی دارد. غالبا جراحان ارتوپدی، استئوتومی را مناسب‌ترین روش برای اصلاح کجی‌های استخوان می‌دانند. استئوتومی به روشی گفته می‌شود که طی آن استخوانی که دچار انحراف و یا کجی شده ، بریده می‌شود و مجدد و در شرایط مناسب‌تر بر روی استخوان ثابت می‌شود.

انحراف و کجی زانو علائم و درمان

مطالب مرتبط با مقاله انحراف و کجی زانو علائم و درمان :

  1. علت کج شدن زانو به داخل چیست
  2. تشخیص انحراف زانوها با رادیولوژی
  3. فرق پای پرانتزی با زانوی پرانتزی چیست
  4. علت انحراف کشکک زانو به سمت داخل
  5. راههای تشخیص پوکی استخوان
  6. تشخیص پوکی استخوان در تهران
  7. علائم و نشانه های پوکی استخوان
  8. تفاوت سن استخوانی و سن تقویمی
  9. اقدامات قبل از سنجش تراکم استخوان

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک :

کلینیک تابناک بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شهر تهران در زمینه انجام آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد. کلیه تصویربرداری ها پزشکی مراجعه کنندگان گرامی در این مجموعه با دستگاه های پیشرفته و مدرن که کیفیت آنها به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرد، زیر نظر پزشک متخصص و فوق تخصص صورت می پذیرد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز با اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای پایه و تکمیلی طرف قرارداد می باشد. بنابراین خیال شما عزیزان می تواند بایت تعرفه های اخذ شده و کیفیت نتایج آزمایشات و تصویربرداری ها صورت پذیرفته در این کلینیک، تا حدود بسیار زیادی راحت باشد. از این که تا اینجا با مطالعه مقاله انحراف و کجی زانو علائم و درمان ما را دنبال نمودید از شما بی نهایت سپاسگزاریم. در ادامه نیز با ما همراه باشید.

معرفی برخی از خدمات کلینیک تابناک :

مرکز تصویربرداری پزشکی فوق پیشرفته تابناک آمادگی دارد تا انواع خدمات رادیولوژی و سونوگرافی مرتبط با آزمایشات دوران بارداری مشتمل بر کلیه سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی دوران بارداری، تعیین NT ، NB و آنومالی اسکن، تعیین جنسیت با دقت بالای ۹۰ درصد، مانیتورینگ NST ،غربالگری اول و دوم جنین، ماموگرافی و نمونه برداری و بیوپسی از سینه و پستان، سنجش تراکم استخوان و تعیین ریسک شکستگی استخوان، کلیه تصویربرداری های مرتبط با آزمایشات تیروئید (تشخیص، نمونه برداری، سونوگرافی داپلر و معمولی)، اکوکاردیوگرافی قلب جنین، تصویربرداری از ستون فقرات، رادیوگرافی OPG، عکس دندان و … را بالاترین سطح از کیفیت خدمات به شما مراجعه کنندگان گرامی ارائه نماید.

سلب مسئولیت از مقاله انحراف و کجی زانو علائم و درمان :

در تولید محتوا این مقاله حداکثر تلاش و دقت صورت پذیرفته تا اطلاعات صحیح و قابل استناد به منظور رفع دغدغه های ذهنی و کسب اطلاعات بیشتر خدمت شما مخاطبان گرامی ارائه شود. با این وجود ممکن است برداشت اشتباه شما از یکی از جملات یا پاراگراف های این متن موجب آسیب های روحی و جسمی به شما شود.

لذا پیشنهاد می شود صرف مطالعه این مقاله یا هر نوشته دیگر پزشکی در فضای مجازی ملاک تصمیم گیری و اقدام شما قرار نگیرد و در مواردی که امکان تشخیص درست را ندارید از مشاوره های یک پزشک متخصص بهره بگیرید. همچنین شما می توانید درباره مسائل مورد ابهام مطرح گشته در این مقاله، نظرات و سوالات خودتان را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید تا در صورت امکان یکی از پزشکان کلینیک پاسخگو شما باشند.

راه های ارتباط و تماس با کلینیک تابناک :

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک در ایران ، تهران ، بلوار کشاورز ، نرسیده به میدان ولیعصر ، ابتدای خیابان برادران مظفر ، پلاک 143 واقع شده است. این مرکز در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 20 شب و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر آماده خدمات رسانی به شما مراجعه کنندگان گرامی برای انجام انواع آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی امکان خدمات رسانی به شما سروران گرامی را دارا نمی باشد و برای اطمینان خاطر از زمان های آزاد برای انجام آزمایشات و تصویربرداری هایتان، رزرو وقت و همچنین برقراری ارتباط تلفنی با پزشکان کلنیک به منظور پرسش سوالاتتان درباره ابهامات موجود در متن مقاله انحراف و کجی زانو علائم و درمان می توانید در تمام ایام هفته با شماره های 88800404-021 و 88891112-021 بخش پذیرش کلینیک تابناک تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *