نمونه برداری از تیروئید

نمونه برداری از تیروئید

احساس درد یا ناراحتی در هنگام غذا خوردن دارید؟ آیا با نمونه برداری از تیروئید آشنایی دارید؟

با ما در این مقاله به منظور آشنایی با نمونه برداری از تیروئید و لزوم انجام آن همراه باشید.

تیروئید با آنکه یکی از مفید ترین غدد داخل بدن می باشد، اما می تواند همچون هر عضو دیگری از بدن درگیر سلول های سرطانی شود. به منظور پیگیری وضعیت تیروئید شما، پزشک متخصص ممکن است بیوپسی از تیروئید را برای شما تجویز نماید.

در طول این پروسه مقداری از تیروئید و یا ندول تیروئید برداشته شده و در آزمایشگاه کشت می شود. وجود ندول در تیروئید بسیار رایج می باشد.

تیروئید ممکن است به دلیل عوامل مختلف بزرگ شود. بزرگ شدن بیش از حد تیروئید گواتر نامیده شده و نیازمند پیگیری های لازم می باشد. اما گواتر نیز نمی تواند نشان از سلول های سرطانی باشد.

آزمایش خون و سونوگرافی تیروئید و همچنین تصویربرداری از این ناحیه پیش از انجام نمونه برداری می تواند پزشک شما را در تعیین وضعیت تیروئید شما یاری دهد. در صورتیکه هر گونه سلول سرطانی در آزمایش خون شما در کنار علائم دیگر مشاهده شود، نمونه برداری یا بیوپسی تیروئید تجویز می گردد.

برخی اوقات وجود ندول یا گواتر خطرناک تلقی نمی شود. اما زمانیکه این دو مسبب مشکلاتی در تیروئید باشند می توانند علائم ذیل را از خود بروز دهند:

  • کیست
  • درد در ناحیه گردن
  • سخت شدن بلع

در صورت بروز نشانه های بالا، فرد می بایست اقدامات لازم را جهت شناسایی سلول های سرطانی انجام دهد.

بیماری های تیروئید

در ذیل به برخی از شایع ترین بیماری های تیروئید اشاره می نماییم:

  • در بیماری هاشیموتو سیستم ایمنی فرد موجب آسیب به تیروئید شده و در پی آن هورمون ها بیش از حد معمول ترشح می شوند. از علائم این بیماری می توان به متورم شدن تیروئید نیز اشاره نمود.
  • همچنین برخی از ویروس ها موجب عفونت و تورم در ناحیه تیروئید می شوند.
  • گواتر و بزرگی ندول تیروئید در برخی افراد بروز می کند. بزرگی این ارگانها می تواند تا جایی پیش رود که موجب اختلال در برخی اندام های بدن شده و نفس کشیدن و یا بلعیدن غذا را با مشکل مواجه کند.
  • گواتر و گره های سمی در بدن همیشه نشان دهنده سرطان نمی باشد. این عارضه می تواند موجب ترشح بیش از حد هورمون های تیروئید شود.
  • سرطان تیروئید که حدود ۱۰ درصد از موارد را تشکیل می دهد.

چه زمانی نمونه برداری از تیروئید لازم می شود؟

نمونه برداری از تیروئید پزشک شما را در تشخیص علت به وجود آمدن گواتر و یا ندول تیروئیدی کمک می کند. اما انجام این پروسه برای تمام مشکلات تیروئیدی لازم نمی باشد.

به طور مثال برای تشخیص بیماری گریوز که یکی از بیماری های مربوط به مشکلات تیروئیدی می باشد، آزمایش خون و اسکن تیروئید کافی به نظر می رسد. اما در نهایت تشخیص آزمایشات لازم بر عهده پزشک معالج است.

معمولاً برای ندول های تیروئید که بیش از یک سانتی متر باشند، نمونه برداری از تیروئید تجویز می شود. علی الخصوص زمانیکه تصویربرداری های انجام گرفته سختی و یا کلسیم را در ندول ها نشان دهند.

بیوپسی تیروئید حتی زمانیکه فرد ندول تیروئیدی نداشته و یا درد در ناحیه گردن را حس کند، انجام گیرد. بزرگ شدن سریع و بی دلیل ندول تیروئید نیز می تواند از دیگر دلایل انجام نمونه برداری از تیروئید باشد.

انواع نمونه برداری از تیروئید

در ذیل به برخی از متداول ترین روش های نمونه برداری از تیروئید اشاره می نماییم:

  • یکی از متدوال ترین روش های بیوپسی از تیروئید، روش FNA (Fine needle aspiration) یا نمونه گیری سوزنی می باشد. در این تست از یک سوزن ریز به منظور نمونه برداری استفاده می شود. در طول این عملیات شما کاملاً هوشیار بوده و ممکن است اندکی احساس ناراحتی نمایید.
  • بیوپسی هسته سوزن یا Core needle biopsy
  • بیوپسی با جراحی

تفسیر جواب نمونه برداری از تیروئید

جواب نمونه برداری از تیروئید پس از چند روز آماده می شود. تفسیر جواب بیوپسی بسته به علائم تیروئید نشان داده شده در آزمایش می تواند متفاوت باشد.

بیوپسی تیروئید همیشه جواب مشخصی ندارد. بنابراین توصیه می شود تا برای تفسیر این آزمایش به پزشک معالج خود مراجعه نمایید. سایر آزمایشاتی که از تیروئید انجام می شود، می تواند پزشک را در تشخیص تیروئید  همیاری نماید.

تمامی مشکلات تیروئید نیازی به نمونه برداری از تیروئید ندارند. اما در صورتیکه ندول تیروئید شما به سرعت رشد کرده و یا درد در ناحیه گردن احساس می نمایید، بهتر است به منظور اطمینان یافتن از وضعیت سلامتی خود و عدم وجود توده های سرطانی، بیوپسی از تیروئید را در یک مرکز تصویر برداری خوب انجام دهید.

نمونه برداری از تیروئید

مطالب مرتبط با مقاله نمونه برداری از تیروئید :

  1. بهترین مرکز سونوگرافی تیروئید
  2. مراکز نمونه برداری تیروئید تهران
  3. فوق تخصص نمونه برداری از تیروئید
  4. گره های تیروئید یا ندول سالید چیست
  5. بهترین مرکز نمونه برداری تیروئید تهران
  6. چه زمانی سونوگرافی تیروئید لازم است
  7. بهترین مرکز سونوگرافی تیروئید در تهران
  8. کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم چیست
  9. سونوگرافی تیروئید و پاراتیروئید چگونه است

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک :

کلینیک تابناک بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شهر تهران در زمینه انجام آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد. کلیه تصویربرداری ها پزشکی مراجعه کنندگان گرامی در این مجموعه با دستگاه های پیشرفته و مدرن که کیفیت آنها به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرد، زیر نظر پزشک متخصص و فوق تخصص صورت می پذیرد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز با اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای پایه و تکمیلی طرف قرارداد می باشد. بنابراین خیال شما عزیزان می تواند بایت تعرفه های اخذ شده و کیفیت نتایج آزمایشات و تصویربرداری ها صورت پذیرفته در این کلینیک، تا حدود بسیار زیادی راحت باشد. از این که تا اینجا با مطالعه مقاله نمونه برداری از تیروئید ما را دنبال نمودید از شما بی نهایت سپاسگزاریم. در ادامه نیز با ما همراه باشید.

معرفی برخی از خدمات کلینیک تابناک :

مرکز تصویربرداری پزشکی فوق پیشرفته تابناک آمادگی دارد تا انواع خدمات رادیولوژی و سونوگرافی مرتبط با آزمایشات دوران بارداری مشتمل بر کلیه سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی دوران بارداری، تعیین NT ، NB و آنومالی اسکن، تعیین جنسیت با دقت بالای ۹۰ درصد، مانیتورینگ NST ،غربالگری اول و دوم جنین، ماموگرافی و نمونه برداری و بیوپسی از سینه و پستان، سنجش تراکم استخوان و تعیین ریسک شکستگی استخوان، کلیه تصویربرداری های مرتبط با آزمایشات تیروئید (تشخیص، نمونه برداری، سونوگرافی داپلر و معمولی)، اکوکاردیوگرافی قلب جنین، تصویربرداری از ستون فقرات، رادیوگرافی OPG، عکس دندان و … را بالاترین سطح از کیفیت خدمات به شما مراجعه کنندگان گرامی ارائه نماید.

سلب مسئولیت از مقاله نمونه برداری از تیروئید :

در تولید محتوا این مقاله حداکثر تلاش و دقت صورت پذیرفته تا اطلاعات صحیح و قابل استناد به منظور رفع دغدغه های ذهنی و کسب اطلاعات بیشتر خدمت شما مخاطبان گرامی ارائه شود. با این وجود ممکن است برداشت اشتباه شما از یکی از جملات یا پاراگراف های این متن موجب آسیب های روحی و جسمی به شما شود.

لذا پیشنهاد می شود صرف مطالعه این مقاله یا هر نوشته دیگر پزشکی در فضای مجازی ملاک تصمیم گیری و اقدام شما قرار نگیرد و در مواردی که امکان تشخیص درست را ندارید از مشاوره های یک پزشک متخصص بهره بگیرید. همچنین شما می توانید درباره مسائل مورد ابهام مطرح گشته در این مقاله، نظرات و سوالات خودتان را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید تا در صورت امکان یکی از پزشکان کلینیک پاسخگو شما باشند.

راه های ارتباط و تماس با کلینیک تابناک :

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک در ایران ، تهران ، بلوار کشاورز ، نرسیده به میدان ولیعصر ، ابتدای خیابان برادران مظفر ، پلاک 143 واقع شده است. این مرکز در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 20 شب و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر آماده خدمات رسانی به شما مراجعه کنندگان گرامی برای انجام انواع آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی امکان خدمات رسانی به شما سروران گرامی را دارا نمی باشد و برای اطمینان خاطر از زمان های آزاد برای انجام آزمایشات و تصویربرداری هایتان، رزرو وقت و همچنین برقراری ارتباط تلفنی با پزشکان کلنیک به منظور پرسش سوالاتتان درباره ابهامات موجود در متن مقاله نمونه برداری از تیروئید می توانید در تمام ایام هفته با شماره های 88800404-021 و 88891112-021 بخش پذیرش کلینیک تابناک تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *