شرایط سونوگرافی تیروئید

شرایط سونوگرافی تیروئید

شرایط سونوگرافی تیروئید : تیروئید یک غده کوچک در ناحیه جلوی گلو است که تقریبا پروانه ای شکل می باشد. این غده وظیفه تولید هورمون های تیروئیدی را برعهده دارد. بیماری های مختلفی می تواند غده تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد از جمله این بیماری ها شامل: کم کاری و پرکاری تیروئید، توده ها یا ندول های تیروئید، گواتر، التهاب تیروئید و سرطان تیروئید. یکی از مهم ترین این بیماری ها سرطان تیروئید می باشد. سرطان تیروئید جزء ۱۰ تا ۱۲ سرطان اول و شایعی می باشد و  در کشور ایران سرطان تیروئید رتبه ششم را در خانم ها دارد. خانم ها یک و نیم تا ۲ برابر بیشتر از آقایان به سرطان های تیروئیدی مبتلا می شوند.

برخی از افراد دارای یک سری ریز فاکتورهای خاص می باشند. به طور مثال ممکن است در خانواده درجه اول فردی سرطان تیروئید وجود داشته باشد یا فردی به هر دلیلی تحت اشعه بونیزان قرار گرفته باشد این افراد باید برای بررسی های دقیق تر جهت تشخیص سرطان تیروئید اقدام کنند. در ادامه این مطلب شرایط سونوگرافی تیروئید را با هم مرور می کنیم.

نشانه های بروز سرطان تیروئید

سرطان تیروئید همیشه علائم بارز و مشخصی ندارد. بحث سرطان های تیروئید و عملکرد آن به یکدیگر مرتبط نیست بنابراین اگر تیروئیدها سرطانی شوند بازهم عملکرد خود را به درستی انجام می دهند. اما از جمله علائم و نشانه های این سرطان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • فرد یک درد بسیار مبهم، دائمی و مزمن در ناحیه گردن و سطح قدامی گردن دارد که به طور مداوم است و موجب نگرانی وی می شود. اما ممکن است در ۹۰ درصد موارد این دردها ربطی به سرطان تیروئید نداشته باشد.
  • فرد به خاطر بزرگ شدن توده یا تهاجم سرطان تیروئید به بافت های اطراف خود و حتی عضلات و بافت هایی که در ناحیه حنجره دچار تغییر و گرفتگی صدا شود.
  • گاهی توده بر روی مری فشار وارد می کند و باعث می شود بلع دردناک و مشکل شود.
  • گاهی این توده ها موجب درگیری غدد لنفاوی در گردن می شود و دقیقا مانند دانه های شن در گردن قایل لمس می باشد.

تشخیص سرطان تیروئید

اگر پس از دریافت یک شرح حال دقیق و معاینه صحیح کل گردن حتی پشت سر و پشت گوش، توده ها بدخیم و انواع شبه بدخیمی تشخیص داده شود لازم است یک سونوگرافی از وضعیت غدد لنفاوی گردن انجام شود. ذکر این نکته الزامی است که اکثر قریب به ۹۰ درصد توده های تیروئید از جمله توده های خوش خیم می باشد و درصد بسیار جزیی از آنها ممکن است بدخیم باشند. در ادامه تعداد دیگری از شرایط سونوگرافی تیروئید را با هم مرور می کنیم

چه زمانی سونوگرافی تیروئید تجویز می شود؟

با استفاده از سونوگرافی تیروئید شکل، اندازه، کم کاری و پرکاری تیروئید و انواع سرطان های تیروئیدی تشخیص داده می شود. زمانی که پزشک یکی از علائم بیماری را در فرد تشخیص دهد درخواست انجام سونوگرافی می کند.

سونوگرافی امکان تشخیص تمام جزئیات حتی ندول های خوش خیم و بدخیمی که با لمس مشخص نیستند را دارد. لازم به ذکر است اکثر ندول های تشخیص داده شده هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و نیاز به تشخیص و درمان ندارند.

سونوگرافی تیروئید چگونه انجام می شود؟

طی سونوگرافی تیروئید یک سری تصاویر از ناحیه داخل بدن به کمک امواج صوتی دریافت می شود که این کار به وسیله یک پروب مخصوص و ژل سونوگرافی بر روی پوست کشیده می شود. حین انجام سونوگرافی تصاویر دریافت شده  بر یک مانیتور انتقال پیدا می کند که پزشک از طریق آن می تواند بررسی های لازم را انجام دهد. اشعه های ساطع شده وارد بدن نمی شود و هیچ ضرر و عوارضی ایجاد نمی کند. با ما در ادامه مقاله شرایط سونوگرافی تیروئید همراه باشید.

آمادگی های لازم قبل از سونوگرافی تیروئید

هیچ آمادگی خاصی برای انجام سونوگرافی تیروئید نیاز نیست و این کار به راحتی انجام می شود و هیچ در و عارضه های برای فرد نخواهد داشت. اکثر سونوگرافی ها غیرتهاجمی می باشند و جزء یکی از روش های آسان راحت و در دسترس می باشد. در این روش از هیچ اشعه ایکسی استفاده نمی شود بنابراین کاملا بی خطر می باشد.

توده های تیروئید به طور معمول نیاز به درمان خاصی ندارد مگر ایجاد علامتی برای فرد ایجاد کرده باشد و از نظر ظاهری و مشکلات ذکر شده می توان به درمان آن پرداخت.

شرایط سونوگرافی تیروئید

مطالب مرتبط با مقاله شرایط سونوگرافی تیروئید :

  1. بهترین مرکز سونوگرافی تیروئید
  2. مراکز نمونه برداری تیروئید تهران
  3. فوق تخصص نمونه برداری از تیروئید
  4. گره های تیروئید یا ندول سالید چیست
  5. بهترین مرکز نمونه برداری تیروئید تهران
  6. چه زمانی سونوگرافی تیروئید لازم است
  7. بهترین مرکز سونوگرافی تیروئید در تهران
  8. کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم چیست
  9. سونوگرافی تیروئید و پاراتیروئید چگونه است

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک :

کلینیک تابناک بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شهر تهران در زمینه انجام آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد. کلیه تصویربرداری ها پزشکی مراجعه کنندگان گرامی در این مجموعه با دستگاه های پیشرفته و مدرن که کیفیت آنها به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرد، زیر نظر پزشک متخصص و فوق تخصص صورت می پذیرد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز با اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای پایه و تکمیلی طرف قرارداد می باشد. بنابراین خیال شما عزیزان می تواند بایت تعرفه های اخذ شده و کیفیت نتایج آزمایشات و تصویربرداری ها صورت پذیرفته در این کلینیک، تا حدود بسیار زیادی راحت باشد. از این که تا اینجا با مطالعه مقاله شرایط سونوگرافی تیروئید ما را دنبال نمودید از شما بی نهایت سپاسگزاریم. در ادامه نیز با ما همراه باشید.

معرفی برخی از خدمات کلینیک تابناک :

مرکز تصویربرداری پزشکی فوق پیشرفته تابناک آمادگی دارد تا انواع خدمات رادیولوژی و سونوگرافی مرتبط با آزمایشات دوران بارداری مشتمل بر کلیه سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی دوران بارداری، تعیین NT ، NB و آنومالی اسکن، تعیین جنسیت با دقت بالای ۹۰ درصد، مانیتورینگ NST ،غربالگری اول و دوم جنین، ماموگرافی و نمونه برداری و بیوپسی از سینه و پستان، سنجش تراکم استخوان و تعیین ریسک شکستگی استخوان، کلیه تصویربرداری های مرتبط با آزمایشات تیروئید (تشخیص، نمونه برداری، سونوگرافی داپلر و معمولی)، اکوکاردیوگرافی قلب جنین، تصویربرداری از ستون فقرات، رادیوگرافی OPG، عکس دندان و … را بالاترین سطح از کیفیت خدمات به شما مراجعه کنندگان گرامی ارائه نماید.

سلب مسئولیت از مقاله شرایط سونوگرافی تیروئید :

در تولید محتوا این مقاله حداکثر تلاش و دقت صورت پذیرفته تا اطلاعات صحیح و قابل استناد به منظور رفع دغدغه های ذهنی و کسب اطلاعات بیشتر خدمت شما مخاطبان گرامی ارائه شود. با این وجود ممکن است برداشت اشتباه شما از یکی از جملات یا پاراگراف های این متن موجب آسیب های روحی و جسمی به شما شود.

لذا پیشنهاد می شود صرف مطالعه این مقاله یا هر نوشته دیگر پزشکی در فضای مجازی ملاک تصمیم گیری و اقدام شما قرار نگیرد و در مواردی که امکان تشخیص درست را ندارید از مشاوره های یک پزشک متخصص بهره بگیرید. همچنین شما می توانید درباره مسائل مورد ابهام مطرح گشته در این مقاله، نظرات و سوالات خودتان را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید تا در صورت امکان یکی از پزشکان کلینیک پاسخگو شما باشند.

راه های ارتباط و تماس با کلینیک تابناک :

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک در ایران ، تهران ، بلوار کشاورز ، نرسیده به میدان ولیعصر ، ابتدای خیابان برادران مظفر ، پلاک 143 واقع شده است. این مرکز در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 20 شب و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر آماده خدمات رسانی به شما مراجعه کنندگان گرامی برای انجام انواع آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی امکان خدمات رسانی به شما سروران گرامی را دارا نمی باشد و برای اطمینان خاطر از زمان های آزاد برای انجام آزمایشات و تصویربرداری هایتان، رزرو وقت و همچنین برقراری ارتباط تلفنی با پزشکان کلنیک به منظور پرسش سوالاتتان درباره ابهامات موجود در متن مقاله شرایط سونوگرافی تیروئید می توانید در تمام ایام هفته با شماره های 88800404-021 و 88891112-021 بخش پذیرش کلینیک تابناک تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *