شرایط سونوگرافی تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در ناحیه جلوی گلو است که تقریبا پروانه ای شکل می باشد. این غده وظیفه تولید هورمون های تیروئیدی را برعهده دارد. بیماری های مختلفی می تواند غده تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد از جمله این بیماری ها شامل: کم کاری و پرکاری تیروئید، توده ها یا ندول های تیروئید، گواتر، التهاب تیروئید و سرطان تیروئید. یکی از مهم ترین این بیماری ها سرطان تیروئید می باشد. سرطان تیروئید جزء ۱۰ تا ۱۲ سرطان اول و شایعی می باشد و  در کشور ایران سرطان تیروئید رتبه ششم را در خانم ها دارد. خانم ها یک و نیم تا ۲ برابر بیشتر از آقایان به سرطان های تیروئیدی مبتلا می شوند.

برای درمان بیماری های تیروئیدی همچنین سرطان تیروئید از روش های تشخیصی مختلفی استفاده می شود. ابتدایی ترین تستی که معمولا استفاده می شود سونوگرافی می باشد. شما می توانید جهت مشاوره و تماس با مرکز سونوگرافی تابناک با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید : ۸۸۸۰۰۴۰۴-۸۸۸۹۱۱۱۲-۰۲۱ و یا به اینستاگرام مرکز تصویربرداری تابناک مراجعه نمایید.

برخی از افراد دارای یک سری ریز فاکتورهای خاص می باشند. به طور مثال ممکن است در خانواده درجه اول فردی سرطان تیروئید وجود داشته باشد یا فردی به هر دلیلی تحت اشعه بونیزان قرار گرفته باشد این افراد باید برای بررسی های دقیق تر جهت تشخیص سرطان تیروئید اقدام کنند.

نشانه های بروز سرطان تیروئید

سرطان تیروئید همیشه علائم بارز و مشخصی ندارد. بحث سرطان های تیروئید و عملکرد آن به یکدیگر مرتبط نیست بنابراین اگر تیروئیدها سرطانی شوند بازهم عملکرد خود را به درستی انجام می دهند. اما از جمله علائم و نشانه های این سرطان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• فرد یک درد بسیار مبهم، دائمی و مزمن در ناحیه گردن و سطح قدامی گردن دارد که به طور مداوم است و موجب نگرانی وی می شود. اما ممکن است در ۹۰ درصد موارد این دردها ربطی به سرطان تیروئید نداشته باشد.
  • فرد به خاطر بزرگ شدن توده یا تهاجم سرطان تیروئید به بافت های اطراف خود و حتی عضلات و بافت هایی که در ناحیه حنجره دچار تغییر و گرفتگی صدا شود.
  • گاهی توده بر روی مری فشار وارد می کند و باعث می شود بلع دردناک و مشکل شود.
  • گاهی این توده ها موجب درگیری غدد لنفاوی در گردن می شود و دقیقا مانند دانه های شن در گردن قایل لمس می باشد.

تشخیص سرطان تیروئید

اگر پس از دریافت یک شرح حال دقیق و معاینه صحیح کل گردن حتی پشت سر و پشت گوش، توده ها بدخیم و انواع شبه بدخیمی تشخیص داده شود لازم است یک سونوگرافی از وضعیت غدد لنفاوی گردن انجام شود. ذکر این نکته الزامی است که اکثر قریب به ۹۰ درصد توده های تیروئید از جمله توده های خوش خیم می باشد و درصد بسیار جزیی از آنها ممکن است بدخیم باشند.

چه زمانی سونوگرافی تیروئید تجویز می شود؟

با استفاده از سونوگرافی تیروئید شکل، اندازه، کم کاری و پرکاری تیروئید و انواع سرطان های تیروئیدی تشخیص داده می شود. زمانی که پزشک یکی از علائم بیماری را در فرد تشخیص دهد درخواست انجام سونوگرافی می کند.

سونوگرافی امکان تشخیص تمام جزئیات حتی ندول های خوش خیم و بدخیمی که با لمس مشخص نیستند را دارد. لازم به ذکر است اکثر ندول های تشخیص داده شده هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و نیاز به تشخیص و درمان ندارند.

شرایط سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی تیروئید چگونه انجام می شود؟

طی سونوگرافی تیروئید یک سری تصاویر از ناحیه داخل بدن به کمک امواج صوتی دریافت می شود که این کار به وسیله یک پروب مخصوص و ژل سونوگرافی بر روی پوست کشیده می شود. حین انجام سونوگرافی تصاویر دریافت شده  بر یک مانیتور انتقال پیدا می کند که پزشک از طریق آن می تواند بررسی های لازم را انجام دهد. اشعه های ساطع شده وارد بدن نمی شود و هیچ ضرر و عوارضی ایجاد نمی کند.

آمادگی های لازم قبل از سونوگرافی تیروئید

هیچ آمادگی خاصی برای انجام سونوگرافی تیروئید نیاز نیست و این کار به راحتی انجام می شود و هیچ در و عارضه های برای فرد نخواهد داشت. اکثر سونوگرافی ها غیرتهاجمی می باشند و جزء یکی از روش های آسان راحت و در دسترس می باشد. در این روش از هیچ اشعه ایکسی استفاده نمی شود بنابراین کاملا بی خطر می باشد.

سخن آخر…

توده های تیروئید به طور معمول نیاز به درمان خاصی ندارد مگر ایجاد علامتی برای فرد ایجاد کرده باشد و از نظر ظاهری و مشکلات ذکر شده می توان به درمان آن پرداخت.