اکوکاردیوگرافی قلب جنین در تهران

اکوکاردیوگرافی قلب جنین در تهران

شاید بتوان قلب را پس از مغز مهم ترین ارگان بدن انسان دانست. اکوکاردیوگرافی قلب جنین آزمایشی مشابه سونوگرافی می باشد. این تست به پزشک شما کمک می نماید تا بهتر و دقیق تر ساختار قلب جنین شما را بررسی نماید؟

اکوکاردیوگرافی قلب جنین در سه ماهه دوم بارداری یا هقته ۱۸ الی ۲۴ قابل انجام می باشد. این آزمایش به بررسی امواج صوتی قلب جنین و یا اکو قلب وی می پردازد.

دستگاهی که در طول این پروسه استفاده می شود، با آنالیز کردن این امواج آنها را تبدیل به تصاویر و یا اکوکاردیوگرام می نماید. این عکس اطلاعاتی را در مورد چگونگی کارکرد قلب جنین فراهم می سازد.

علاوه بر این سونوگرافی قلب جنین اطلاعاتی را در مورد گردش خون قلب به دست می دهد. زیرا در برخی اختلالات ممکن است بعضی از رگ های قلب به طور مادرزادی مسدود شده باشند.

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، این تست همانند سونوگرافی بارداری می باشد. اکوکاردیوگرافی قلب جنین تصاویری را از داخل ناحیه ابدومینال یا شکم شما تهیه می نماید. لذا در صورتیکه اکوکاردیوگرافی از ناحیه واژن مادر انجام گیرد، اکوکاردیوگرافی ترانس واژینال خوانده می شود.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چگونه انجام می شود؟

اپراتور از شما می خواهد تا بر روی تخت مخصوص تصویر برداری دراز کشیده و پاهای خود را از شکم دور نمایید. سپس به منظور تسهیل حرکت از ژل مخصوصی را بر روی شکم شما می مالد. این ژل از اصطکاک میان پوست و مبدل سونوگرافی جلوگیری نموده و اپراتور می تواند راحت تر اکوکاردیوگرافی را انجام دهد. ژل لوبریکانت ارسال امواج را به داخل بدن مادر آسان تر می نماید.

مبدل سونوگرافی امواج مخصوصی را به داخل بدن می فرستد. این امواج به داخل بدن مادر نفوذ کرده و به قلب جنین می رسد و سپس به کامپیوتری که در اختیار اپراتور می باشد بازمی گردد. صدای ناشی از این امواج به حدی زیاد می شود که توسط انسان قابل شنیدن است.

اپراتور مبدل سونوگرافی را در سرتاسر شکم شما به حرکت در می آورد تا قسمت های مختلف قلب جنینتان را مورد بررسی قرار دهد. پس از اتمام اکوکاردیوگرافی قلب جنین، ژل از روی شکمتان پاک می شود و شما می توانید به فعالیت های روزمره تان باز گردید.

تفسیر اکو قلب جنین

پس از آنکه جواب آزمایشتان حاضر شد، پزشک متخصص به تفسیر اکو قلب جنین پرداخته و به کلیه پرسش هایتان پاسخ می دهد. عموماً نرمال بودن اکو قلب جنین به معنی آن است که پزشک مشکل خاصی در قلب جنینتان پیدا نکرده است.

در صورتیکه هر گونه مشکلی در تفسیر اکو قلب جنین پیدا شود، ممکن است برای بررسی های بیش تر آزمایشاتی نظیر MRI جنین و سونوگرافی های تخصصی تر پیشنهاد گردد. این مشکلات شامل نقص در ساختار قلب، ریتم غیر نرمال و .. می باشد.

به منظور اطمینان بیش تر، پزشک شما ممکن است بیش از یک بار اکوکاردیوگرافی قلب جنین را تجویز نماید. فراموش نکنید این آزمایش برای بررسی مشکلات سایر ارگان های بدن جنین معمولاً مناسب نمی باشد و هدف اصلی از انجام اکوکاردیوگرافی ارزیابی عملکرد قلب جنین است.

پژواک نگاری قلب جنین معمولاً در سه ماهه دوم بارداری انجام شده و به بررسی قلب وی می پردازد. شما می توانید اکوکاردیوگرافی را در یک سونوگرافی خوب و معتبر انجام دهید.

اکوکاردیوگرافی نوعی تصویربرداری با اسکن از قلب جنین می باشد که با استفاده از آن تمام جزئیات و نواقص قلب جنین مشخص می شود. اگر در طی انجام غربالگری دوران بارداری و معاینات روتین بارداری مشکلی مشاهده شود برای بررسی دقیق تر عملکرد قلب انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین درخواست می شود.

دقت اکوکاردیوگرافی قلب جنین

در اکثر مراکز بسته به افرادی که این کار را انجام می دهند و بسته به دستگاه هایی که با آن ها این عمل انجام می شود، متفاوت است اما در بهترین حالت این کار حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد دقت دارد. گرچه بیماری های بسیار مهم و پیچیده و یا بیماری های عمده به راحتی قابل تشحیص خواهد بود.

بهترین زمان انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین

بهترین زمان برای انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین هفته ۱۷ تا ۱۹ می باشد. گرچه بهترین تصویر را در هفته ۲۰ تا ۲۱ ام می توان داشت اما از این لحاظ که اگر احیانا جنین نیاز به سقط داشته باشد و قبل از هفته ۱۹ بهترین زمان برای سقط است توصیه می شود که قبل از هفته ۱۹ ام انجام شود.

آیا اکوکاردیوگرافی قلب جنین خطرناک است؟

یکی از سوالاتی معمولا مادران حین انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین می پرسند این است که اکوکاردیوگرافی برای جنین یا نوزاد ضرر دارد یا خیر؟ واقعیت امر بر این است که این امواج صوتی می باشند و مانند سونوگرافی هیچ گونه مشکلی را برای جنین ایجاد نخواهد کرد.

چه زمانی اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام می شود؟

  • بیماری های متابولیکی مادر مانند دیابت و بیماری به نام فنیل کتونوری.
  • بیماری های خود ایمنی مادر مانند لوپوس که یکی از موارد مهمی است که در این شرایط حتما باید اکوی قلب جنین انجام شود.
  • عفونت های مادر که ممکن است در طول دوران بارداری مانند سرخجه ممکن است با آن مواجه باشد.
  • مصرف برخی از داروها در دوران بارداری خصوصا در سه ماهه اول و در سه ماهه های بعد مانند داروهای ضد تشنج و داروهای فشارخون و مشتقات ویتامین A
  • حاملگی های که به روش های غیرمعمول و آزمایشگاه مانند IVF انجام شده باشد.
  • یک سری سندروم هایی که در بقیه افراد خانواده ممکن است وجود داشته باشد مانند سندروم داون حتما نیاز به انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین وجود دارد.
  • وجود بیماری های قلبی مادرزادی که ممکن است مادر یا پدر به آن مبتلا باشند.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در جنین دیده شود، مشکلات اختلالات غیرقلبی است که با استفاده از سونوگرافی در جنین تشخیص داده می شود مانند اختلالات گوارشی و کلیوی. این مشکلات به دلیل آنکه با بیماری های قلبی ارتباط دارند حتما نیاز به انجام سونوگرافی قلب جنین دارند.
  • اگر سونوگرافیست نتواند در سونوگرافی که انجام می دهد، تصویر واضح و خوبی را از قلب داشته باشد حتما نیاز است از اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام شود.
  • اگر جنین آمینوسنتز شده باشد نقشه کروموزومی یا کاریوتیپ غیرطبیعی داشته باشد.
  • اگر جنین آریتمی یا اختلال ریتمی را در ضربان قلب داشته باشد.
  • در جنینی که NT یا مایع پشت گردن افزایش کرده باشد.
  • در مواردی که مایع اطراف احشا جنینی تجمع پبدا کرده باشد.
  • جنین هایی که تک شریانی هستند.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین

مطالب مرتبط با مقاله اکوکاردیوگرافی قلب جنین در تهران :

  1. قلب جنین کی میزند
  2. بررسی تشکیل قلب جنین
  3. اکوکاردیوگرافی قلب جنین
  4. بهترین مرکز اکو قلب جنین
  5. علت دیر تشکیل شدن قلب جنین چیست
  6. ضربان قلب نرمال جنین در دوران بارداری
  7. قلب جنین دختر زودتر تشکیل میشود یا پسر
  8. بهترین مرکز سونوگرافی آنومالی اسکن و اکو قلب جنین
  9. سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدر خطرناک

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک :

کلینیک تابناک بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی شهر تهران در زمینه انجام آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد. کلیه تصویربرداری ها پزشکی مراجعه کنندگان گرامی در این مجموعه با دستگاه های پیشرفته و مدرن که کیفیت آنها به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرد، زیر نظر پزشک متخصص و فوق تخصص صورت می پذیرد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز با اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای پایه و تکمیلی طرف قرارداد می باشد. بنابراین خیال شما عزیزان می تواند بایت تعرفه های اخذ شده و کیفیت نتایج آزمایشات و تصویربرداری ها صورت پذیرفته در این کلینیک، تا حدود بسیار زیادی راحت باشد. از این که تا اینجا با مطالعه مقاله اکوکاردیوگرافی قلب جنین در تهران ما را دنبال نمودید از شما بی نهایت سپاسگزاریم. در ادامه نیز با ما همراه باشید.

معرفی برخی از خدمات کلینیک تابناک :

مرکز تصویربرداری پزشکی فوق پیشرفته تابناک آمادگی دارد تا انواع خدمات رادیولوژی و سونوگرافی مرتبط با آزمایشات دوران بارداری مشتمل بر کلیه سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی دوران بارداری، تعیین NT ، NB و آنومالی اسکن، تعیین جنسیت با دقت بالای ۹۰ درصد، مانیتورینگ NST ،غربالگری اول و دوم جنین، ماموگرافی و نمونه برداری و بیوپسی از سینه و پستان، سنجش تراکم استخوان و تعیین ریسک شکستگی استخوان، کلیه تصویربرداری های مرتبط با آزمایشات تیروئید (تشخیص، نمونه برداری، سونوگرافی داپلر و معمولی)، اکوکاردیوگرافی قلب جنین، تصویربرداری از ستون فقرات، رادیوگرافی OPG، عکس دندان و … را بالاترین سطح از کیفیت خدمات به شما مراجعه کنندگان گرامی ارائه نماید.

سلب مسئولیت از مقاله اکوکاردیوگرافی قلب جنین در تهران :

در تولید محتوا این مقاله حداکثر تلاش و دقت صورت پذیرفته تا اطلاعات صحیح و قابل استناد به منظور رفع دغدغه های ذهنی و کسب اطلاعات بیشتر خدمت شما مخاطبان گرامی ارائه شود. با این وجود ممکن است برداشت اشتباه شما از یکی از جملات یا پاراگراف های این متن موجب آسیب های روحی و جسمی به شما شود.

لذا پیشنهاد می شود صرف مطالعه این مقاله یا هر نوشته دیگر پزشکی در فضای مجازی ملاک تصمیم گیری و اقدام شما قرار نگیرد و در مواردی که امکان تشخیص درست را ندارید از مشاوره های یک پزشک متخصص بهره بگیرید. همچنین شما می توانید درباره مسائل مورد ابهام مطرح گشته در این مقاله، نظرات و سوالات خودتان را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید تا در صورت امکان یکی از پزشکان کلینیک پاسخگو شما باشند.

راه های ارتباط و تماس با کلینیک تابناک :

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی تابناک در ایران ، تهران ، بلوار کشاورز ، نرسیده به میدان ولیعصر ، ابتدای خیابان برادران مظفر ، پلاک 143 واقع شده است. این مرکز در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 20 شب و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر آماده خدمات رسانی به شما مراجعه کنندگان گرامی برای انجام انواع آزمایشات و تصویربرداری های پزشکی می باشد.

همچنین شایان ذکر است این مرکز در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی امکان خدمات رسانی به شما سروران گرامی را دارا نمی باشد و برای اطمینان خاطر از زمان های آزاد برای انجام آزمایشات و تصویربرداری هایتان، رزرو وقت و همچنین برقراری ارتباط تلفنی با پزشکان کلنیک به منظور پرسش سوالاتتان درباره ابهامات موجود در متن مقاله اکوکاردیوگرافی قلب جنین در تهران می توانید در تمام ایام هفته با شماره های 88800404-021 و 88891112-021 بخش پذیرش کلینیک تابناک تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *